چطوري مي توان شانس را افزايش داد؟

براي اينكه زمين سالمي داشته باشيم اول بايد از خودمان شروع كنيم.

چطوري مي توان شانس را افزايش داد؟

۹ بازديد

به‌نظرتان آدم خوش‌شانسي هستيد؟ تعريف شما از خوش‌شانسي چيست؟ همه ما با توجه به تجربه‌هايمان در زندگي، بارها پيش خودمان و ديگران اعتراف كرده‌ايم كه خوش‌شانس يا بدشانس هستيم. افراد چيزهاي زيادي را افزايش‌دهنده شانس مي‌دانند؛ يكي به معجزه عددي خاص باور دارد و مي‌گويد فلان عدد عدد شانس من است، در حالي كه ديگري يكي از روزهاي هفته را به‌عنوان روز شانسش انتخاب كرده است.

شانس چيست؟

معمولا مردم شانس را فرصتي خاص تعريف مي‌كنند كه رخ‌دادنش وراي خواسته ماست، اما دانشمندان علوم اجتماعي شانس را به‌گونه ديگري تعريف مي‌كنند. آنها شانس را نتيجه اعمال شخصي، تجربيات و منتظر فرصت بودن مي‌دانند.

ويژگي‌هاي افراد خوش‌شانس چيست؟

استفان مارك، عضو انجمن علمي بريتانيا، معتقد است كساني كه خود را خوش‌شانس مي‌دانند رفتار بسيار متفاوتي دارند. طبق مشاهدات مارك، همه افراد خوش‌شانس اين ويژگي‌ها را دارند:

  • منظم روتين و محيط خود را تغيير مي‌دهند؛
  • با گروه وسيعي از مردم ارتباط برقرار مي‌كنند.

به عقيده او، اين مثبت‌انديشي منجر به ايجاد تجربيات جديد و اشتياق براي استفاده از فرصت‌ها مي‌شود. او متوجه شد كه هرچه روتين فرد متنوع‌تر باشد، شانس بيشتري براي قرارگرفتن در معرض فرصت‌ها و تجربيات جديد خواهد داشت. هرچه هم فرد در معرض فرصت‌هاي بيشتري باشد، پتانسيل بيشتري براي كسب نتايج خوب خواهد داشت و اين همان چيزي است كه بقيه آن را شانس مي‌دانند.

استيو جابز، بنيان‌گذار شركت اپل، در يكي از سخنراني‌هايش گفته است:

هرچه سخت‌تر كار كنم، خوش‌شانس‌تر مي‌شوم.

بر اساس اين حرف، او عامل خوش‌شانسي‌اش را اتكا به خودش مي‌داند. جابز در زندگي‌اش دست به ريسك‌هاي شخصي بزرگي زد و اين‌طوري نظريه مارك را هم تأييد كرد كه افراد خوش‌شانس ريسك مي‌كنند.

ريچارد وايزمن نويسنده‌اي است كه اتفاقا كارش را به‌عنوان شعبده‌باز حرفه‌اي آغاز كرد. او معتقد است در درجه اول عادت‌هاي فرد خوش‌شانسي يا بدشانسي او را تعيين مي‌كنند. او اين فرضيه را مطرح كرد كه افراد خوش‌شانس تمايل دارند برون‌گرا‌ باشند و خود را وقف كارشان مي‌كنند و همين باعث مي‌شود پتانسيل بيشتري براي كسب نتايج مثبت داشته باشند.

عادت‌هاي افراد خوش‌شانس

عادات افراد خوش‌شانس

وايزمن عوامل شانس را در پروژه تحقيقاتي ۱۰ساله‌اي بررسي كرد. اين پروژه تحقيقاتي شامل ۴۰۰ مرد و زن ۱۸ تا ۸۴ساله از همه اقشار جامعه بود.

طبق مشاهدات او، چند عادت مشترك بين افراد خوش‌شانس عبارت‌اند از:

  • افراد خوش‌شانس در ايجاد فرصت‌هاي جديد و توجه به آنها مهارت دارند؛
  • آنها به حرف قلبشان گوش مي‌دهند، به شهودشان اعتماد مي‌كنند و بر اساس آن عمل مي‌كنند؛
  • اين افراد خواسته‌هايشان را در قالب آينده‌اي مثبت ترسيم مي‌كنند؛
  • نگرش انعطاف‌پذيري دارند و به‌سرعت از اتفاقات و تجربيات بد عبور مي‌كنند.

جالب است بدانيد كه اين ويژگي‌ها در افراد انعطاف‌پذير هم ديده مي‌شوند. وجه اشتراك افراد منعطف و خوش‌شانس اين است كه هر دو سختي را مي‌پذيرند، هنگام مواجهه با بحران يا نااميدي از تجربه‌شان درس مي‌گيرند و مسير اميدواركننده جديدي را انتخاب مي‌كنند. آنها هيچ‌وقت در اتفاقات بد غرق نمي‌شوند.

ويژگي‌هاي افراد بدشانس چيست؟

افراد بدشانس در مقايسه با افراد خوش‌شانس مضطرب‌تر هستند. اضطراب آنها باعث مي‌شود فرصت‌ها را كمتر ببينند و در نتيجه كمتر بتوانند از آنها استفاده كنند. افراد بدشانس ممكن است ناخواسته تجربيات منفي خود را به بدشانسي‌شان ربط بدهند.

مي‌دانيد وقتي افراد خوش‌شانس با بدشانسي يا نتايج بد روبه‌رو مي‌شوند چه اتفاقي مي‌افتد؟ روان‌شناسان اجتماعي مي‌گويند طبق مشاهداتشان، افراد خوش‌شانس خوش‌بين هستند كه با تكيه بر مكانيسم‌هاي مقابله‌اي مناسب براي عبور از موانع، به مشكلات رسيدگي مي‌كنند. آنها هميشه نيمه پر ليوان را مي‌بينند و معتقدند شكست نردباني براي رشد بيشتر است.

راهكارهاي افزايش شانس

۱. بگوييد «چرا من نه؟»

وقتي اتفاق بد يا بدشانسي سر راه شما قرار مي‌گيرد، نگوييد «چرا من؟» بلكه بگوييد «چرا من نه؟»

شكست را به‌عنوان يكي از درس‌هاي زندگي بپذيريد. افراد خوش‌شانس تمايل دارند از تفكر خلاف‌واقع استفاده كنند و با اين تفكر كه ممكن بود اتفاقي بدتر از اين رخ بدهد، از سختي‌ها و مشكلات عبور مي‌كنند. دفعه بعد كه با اتفاقي ناراحت‌كننده روبه‌رو شديد، شما هم اين رويه را در پيش بگيريد و از آن عبور كنيد.

۲. دايره روابط اجتماعي‌تان را گسترش دهيد

ابتكار عمل را به دست بگيريد و با افرادي كه نمي‌شناسيد ارتباط برقرار كنيد. دوستان جديدي پيدا كنيد و در كمپين‌ها داوطلب شويد. در هر جايي مانند پارك يا فروشگاه مواد غذايي با ديگران شروع به صحبت كنيد. افراد جديدي را وارد زندگي‌تان كنيد و از اين طريق خودتان را در معرض تجربيات و ديدگاه‌هاي جديد قرار بدهيد.

۳. بيشتر اوقات بله بگوييد

به هر تغيير و فرصتي خوشامد بگوييد. چيزهاي جديدي مانند سفر به مكان‌هاي جديد يا آغاز ورزشي جديد را امتحان كنيد. از منطقه امن خود بيرون بياييد و در را روي تجربه‌هاي جديد باز كنيد.

۴. لبخند بزنيد

شايد از ديدن فرصت‌هايي كه فقط با لبخندزدن ايجاد مي‌شوند تعجب كنيد. طبق مطالعات انجام‌شده، لبخندزدن شما آبشاري شيميايي از اندورفين ايجاد مي‌كند و شادي بيش از اندازه‌اي را روانه قلبتان مي‌كند. لبخندزدن مي‌تواند باعث ورود افراد جديدي به زندگي‌تان شود و شادي و خوش‌بيني را افزايش دهد.

ا

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.