قرص متفورمين براي چيست؟ براي پوست خوب است؟

براي اينكه زمين سالمي داشته باشيم اول بايد از خودمان شروع كنيم.

قرص متفورمين براي چيست؟ براي پوست خوب است؟

۷ بازديد

قرص متفورمين براي درمان برخي از بيماري‌ها و ناراحتي‌هاي بدن است. اين دارو كه بهتر است طبق تجويز پزشك مصرف شود، گاهي براي جنبه‌هاي مختلفي سرخود مصرف مي‌شود.

قرص متفورمين براي بهبود چه مشكلاتي در بدن است؟

داروي متفورمين ساليان زيادي است كه براي جنبه‌هاي درماني مهم و مختلفي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
اين دارو كه به صورت شربت و قرص وجود دارد، توسط شركت‌هاي مختلف داروسازي براي استفاده درماني به داروخانه‌ها عرضه مي‌شود.

پزشكان از اين دارو براي درمان بسياري از موارد بهره مي‌گيرند. به هيچ وجه مصرف خودسرانه اين دارو تاثيرات مطلوبي به همراه ندارد؛ زيرا ممكن است با شرايط فيزيكي فرد تناسبي نداشته باشد و بهتر است ضرورت نياز را پزشك مشخص كند. برخي از موارد تجويز اين دارو را برايتان بيان خواهيم كرد.

1. قرص متفورمين براي كنترل قند خون

مهمترين و برجسته‌ترين موارد تجويز و اثر داروي متفورمين براي كنترل قند خون است.
در صورت افزايش قند خون، پزشك معالج براي كنترل و پايين آوردن سطح آن، درمان بيمار را با داروي متفورمين را آغاز مي‌كند. البته دوز مصرفي اين دارو بسته به شدت بالا بودن سطح قند خون متفاوت است.

اغلب پزشكان بين 1 الي 4 عدد از اين قرص را براي بيمار تجويز مي‌كنند. در صورت عدم درمان به موقع قند خون بالا، ممكن است مشكلات جدي از قبيل گزينه‌هاي زير، براي فرد ايجاد شود:
مشكلات كليوي
ضعف
از بين رفتن بينايي
عوارض جبران ناپذيري مانند قطع عضو
لازم است پزشك با بررسي شرايط فردي و آزمايشات انجام شده روش درمان با داروي مورد نظر را تجويز كند. زيرا ممكن است گاهي به درمان دارويي نياز نباشد يا حتي گاهي دوز بالايي مانند تزريق انسولين نياز باشد.

2. قرص متفورمين براي درمان سندروم تخمدان پلي كيستيك

سندروم تخمدان پلي كيستيك باعث از بين رفتن قدرت باروري در افراد داراي رحم زنانه مي‌شود.
قرص متفورمين با تحريك كردن تخمدان‌ها منجر به تخمك گذاري خواهد شد. از اين طريق تنها با مصرف دوره‌اي 3 الي 6 ماهه نازايي درمان خواهد شد.

البته براي اين جنبه درماني نيز بايد از پزشك متخصص براي تعيين مقدار دقيق دوز مصرفي دارو راهنمايي و مشاوره گرفت.

اين دارو مي‌تواند چرخه قاعدگي در زنان را تنظيم و سندروم تخمدان را بهبود بخشد اما مصرف خودسرانه ممكن است علاوه بر عدم درمان، سبب بروز عوارض جانبي اين دارو شود.

متفورمين براي خانم ها

نكته مهم: اين دارو را فقط بايد طبق تجويز پزشك مصرف كرد؛ فوايد مصرفي آن دليل بر مصرف خودسرانه با دوز دلخواه نيست.

3. قرص متفورمين براي لاغري

استفاده از قرص متفورمين براي كاهش وزن به عنوان يك روش در دسترس و كم هزينه به شمار مي‌رود كه عوارض بسيار كم و ناچيزي دارد.
البته گاهي اين دارو مناسب براي بسياري از افراد نيست و تنها افرادي كه دچار اضافه وزن زياد هستند مي‌توانند تحت نظارت پزشك و صلاح‌ديد متخصص از آن استفاده كنند.
اينكه اين دارو باعث كاهش وزن مي‌شود، يكي از عوارض جانبي اين دارو است كه مي‌توان از آن براي رسيدن به تناسب اندام و كاهش وزن استفاده كرد. اما آيا واقعا موثر است؟

اگر ديابت نداشته باشيم، مي‌توانيم متفورمين مصرف كنيم؟

همانطور كه بيان شد، اين دارو براي سه جنبه درماني مختلف به كار برده مي‌شود. تركيبات متفورمين براي افرادي كه بدنشان نسبت به انسولين مقاوم است و همينطور افراد سالم، كاهش وزن را ايجاد مي‌كند.
اما مقدار كاهش وزن در افرادي كه سالم هستند، كمتر از افرادي است كه بدنشان نسب به انسولين مقاوم است.

هواره بايد در نظر داشت كه مصرف قرص متفورمين به تنهايي نمي‌تواند كاهش وزن پايداري را به همراه داشته باشد.
از آن در كنار روش‌هاي ماندگار مانند رژيم و ورزش طبق صلاحديد پزشك مي‌توان نتيجه گرفت. تشخيص اينكه اين داو براي چه افرادي مناسب است، به نظر پزشك با توجه به شرايط بدن فرد بستگي دارد.

آيا قرص متفورمين براي كاهش وزن و لاغري موثر است؟

براي كاهش اضافه وزن و از بين بردن چاقي راه‌هاي مختلفي پيش گرفته مي‌شود. گاهي رسيدن به تناسب اندام به يك خواسته دست نيافتني تبديل مي‌شود. به همين دليل افراد مجبور به پيش گرفتن انواع راهكارها براي كاهش وزن مي‌افتند.
روش‌ها و عملكردهاي مختلفي بين دوستان و آشنايان براي كاهش وزن رواج مي‌يابد كه اغلب افراد ممكن است براي تناسب اندام و رسيدن به وزن ايد‌ه‌آل آنها را پيش گيرند. روش‌هاي سريع و غير علمي مختلف ممكن است نتيجه كوتاه مدت و رضايت بخشي را به همراه داشته باشند اما عملا به درمان اضافه وزن منجر نمي‌شوند.

استفاده از متفورمين يكي از اين راهكارها است. اين قرص يكي از عوارضي كه دارد، كاهش وزن است و خيلي از افراد از اين نظر براي لاغري از آن كمك مي‌گيرند.

آيا لاغري با متفورمين روشي سالم است؟

افرادي كه از وضعيت جسماني و سلامت كامل مفاصل برخوردار نيستند، از روش‌هايي غير از ورزش و فعاليت بدني براي لاغر شدن استفاده مي‌كنند. مصرف 1 الي 3 عدد از اين دارو در طول روز طبق تجويز پزشك و در صورت نياز فرد، ممكن است در طي مدت 18 ماه، كاهش وزني چشمگير و ماندگار را برايشان ايجاد كند.

حتي افرادي كه فعاليت بدني و ورزش منظم دارند، اما وزنشان ثابت مانده و كاهش نمي‌يابد، مي‌توانند با دوز متعادل اين دارو را از پزشك در صورت نياز دريافت كنند. از اين طريق مي‌نوانند متابوليسم بدن را بالا برده و به كاهش وزن برسند.

همانطور كه اشاره شد يكي از تاثيرات مهم قرص متفورمين پايين آوردن سطح قند خون است. به همين دليل اگر از اين دارو براي پايين آوردن وزن و همينطور افزايش سوخت و ساز چربي‌ها در بدن استفاده مي‌كنيد، آنرا قبل از وعده‌هاي اصلي غذايي استفاده كنيد. اين موضوع مي‌تواند سبب كاهش اشتها و پرخوري حين غذا خوردن شود.

به هيچ وجه از اين دارو يا هر داروي ديگر براي كاهش وزن بدون تجويز پزشك نبايد مصرف كرد. زيرا بدن و شرايط فيزيكي هر فرد با ديگر متفاوت است و تنها پزشك با بررسي آنها مي‌تواند راه مناسب درمان را مشخص كند.

لاغري با متفورمين شدني است؟

اگر براي جنبه لاغري لازم به استفاده از قرص‌ها لاغري پيش آمد، قرص متفورمين يك گزينه مناسب است. اما بايد از اين قرص طبق تجويز پزشك و دوز مصرفي مناسب استفاده شود.
البته نكته مهم اينكه نبايد تنها با خوردن اين دارو و استراحت كامل منتظر كاهش وزن و تناسب اندام شد. اين دارو در كنار فعاليت بدني مناسب و رژيم غذايي درست مي‌تواند با بالا بردن سوخت و ساز بدن به كاهش وزن متناسب منجر شود.

مشاور تغذيه براي قرص لاغري

بهره بردن از يك رژيم غذايي اصولي كه پزشك متخصص تغذيه متناسب با بدن و شرايط فيزيكي هر فرد ارائه مي‌دهد، در كنار ورزش اصولي و فعاليت بدني به مدت حداقل 30 الي 40 دقيقه در طول روز تاثيرات پايدار و چشمگيري را براي رسيدن به تناسب اندام بر جا خواهد گذاشت.

عوارض متفورمين براي جنبه‌هاي مختلف

راهكارهايي كه خودسرانه براي درمان پيش گرفته مي‌شوند، ممكن است اثرات جبران ناپذير و خطرناكي را به همراه داشته باشند. به همين دليل بهتر است براي درمان بيماري‌ها و همينطور كاهش وزن، از قرص متفورمين طبق تجويز پزشك استفاده كرد.

از آنجايي كه اين دارو مي‌تواند به طور چشمگيري قند خون را كاهش دهد، بايد در طول دوره مصرف مرتبا قند خون چك شود تا با افت قند خون مشكلات جدي‌تري ايجاد نشود.

اين دارو ممكن است در دفعات ابتدايي مصرف، عوارضي مانند گزينه‌هاي زير را در پي داشته باشد:

  • سرگيجه
  • حالت تهوع
  • كسلي
  • ضربان قلب نامنظم
  • نفخ شكم
  • لرزش بدن

البته ممكن است هيچ يك از اين عوارض نمايان نشود و براي بدن هر فرد عوارض متفاوتي را بروز دهد. اما با مصرف اين دارو در طولاني مدت ممكن است موارد زير بروز داده شوند:

  • هيپوگليسمي يا قند خون پايين
  • حالت گيجي و خواب آلودگي دائمي
  • كاهش يافتن ضربان قلب
  • ضعف عضلاني
  • مشكلات گوارشي همچون معده درد، هضم نشدن غذا يا ناراحتي معده و نفخ
  • ترش كردن و اسيدي شدن معده
  • كاهش وزن

در صورتي كه چنين علائمي با مصرف قرص متفورمين بروز داده شود، فورا بايد از پزشك در مورد ادامه دادن مصرف دارو جويا شد. در مواردي كه عوارضي همچون افت ضربان قلب براي فرد ايجاد شود، فورا بايد به پزشك مراجعه كرد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.