مصرف شيره ترياك چه عوارضي دارد؟

براي اينكه زمين سالمي داشته باشيم اول بايد از خودمان شروع كنيم.

مصرف شيره ترياك چه عوارضي دارد؟

۲ بازديد

شيره ترياك نوعي ماده مخدر افيوني است كه از جوشاندن سوخته ترياك به دست مي‌آيد و آثاري به مراتب مخرب‌تر از خود ترياك به جاي مي‌گذارد. در واقع اين ماده از ترياك قوي‌تر است و در نتيجه اعتيادآوري بيشتري دارد. برخي افراد بر اين باورند كه شيره ترياك خواص درماني براي مشكلات جنسي (مثل تاثير بر اسپرم ها)، فشار خون، سرماخوردگي و بيماري هاي مسري دارد؛ در نتيجه با اين باورهاي غلط خود و ديگران را به دام اعتياد مي‌اندازند. در ادامه به طور كامل تاثيرات اين ماده بر بدن را بررسي كرده ايم.

شيره ترياك چيست؟

شيره ترياك يكي از انواع مواد اعتيادآور است كه در طبقه مواد افيوني قرار دارد. اين ماده از جوشاندن سوخته ترياك به دست مي‌آيد و آثار آن بسيار قوي‌تري از خود ترياك است. مصرف كنندگان معمولاً به روش تدخيني يا خوراكي از آن استفاده مي‌كنند. هنگامي كه شيره ترياك به روش خوراكي مصرف شود اثرگذاري شديدتر و سريع‌تري خواهد داشت، در نتيجه پيامدهاي منفي بيشتري دارد. 

 

هر چه ماده اعتيادي قوي تر شود، حالات نشئگي ناشي از آن نيز شدت پيدا مي كند، اما زمان كوتاه تري فرد اين لذت را تجربه مي كند، پس به مرور دفعات مصرف بالا رفته و فرد بيشتر و بيشتر در اعتياد فرو مي‌رود.

اعتياد به شيره ترياك | علائم و عوارض مصرف

از آنجايي كه شيره از جمله مشتقات ترياك است، اعتياد به آن نيز علائمي مشابه با ترياك دارد. با اين تفاوت كه اعتياد به شيره علائم شديدتر و وخيم‌تري را ايجاد مي‌نمايد. از جمله مهم‌ترين علائم اعتياد به شيره ترياك بايد به موارد زير اشاره كرد:

- احساس فقدان انرژي و خستگي مفرط

- افزايش ميل و عملكرد جنسي در كوتاه مدت و تخريب عملكرد جنسي در بلند مدت

- بروز مشكلات ريوي و تنفسي

- دچار شدن به بيماري‌هاي كبدي

- بروز مشكلات گوارشي متعدد نظير يبوست يا اسهال

- ايجاد تغييراتي در ظاهر نظير تيرگي پوست يا سياه شدن دندان‌ها

- تمايل به گوشه‌گيري و انزوا طلبي

- كاهش عملكرد شغلي و اجتماعي

- بروز تغييرات رفتاري و عدم مسئوليت پذيري

روش‌هاي درمان و ترك اعتياد به شيره ترياك

شيره ترياك يكي از مواد مخدر سنتي است كه مصرف آن از گذشته تا به امروز در كشور ما رواج داشته است. براي درمان اعتياد به اين ماده روش‌هاي سنتي و نويني وجود دارد. در روش‌هاي سنتي قطع يك باره  يا تدريجي مصرف مواد در دستور كار قرار مي‌گيرد. در بسياري از موارد روش هاي سنتي به اجبار بيمار را ترك مي دادند. در اين روش براي ترك دادن بيمار تنها روي سم زدايي بدن تمركز مي‌كنند و به جنبه‌هاي رواني و علائم جسمي ناخوشايندي كه در پي ترك اين ماده به وجود مي‌آيند توجهي ندارند.

 

اين در حالي است كه امروزه روش‌هاي نويني براي ترك مواد به كار مي‌رود كه از جمله مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به سم زدايي به كمك دارو و استفاده از درمان‌هاي روان شناختي اشاره كرد. ما در ادامه هريك از اين روش‌ها را به طور جداگانه معرفي كرده‌ايم.

 

ترك شيره ترياك به كمك سم زدايي با دارو

افرادي كه دچار اعتياد به شيره ترياك هستند، هنگام كنار گذاشتن اين ماده علائم جسماني و رواني بسيار ناخوشايندي را تجربه مي‌كنند كه از جمله آن‌ها مي‌توان به درد عضلاني شديد، حالت تهوع، اسهال، لرزش بدن و بي‌قراري اشاره كرد. همين مسئله باعث مي‌شود افرادي كه به روش سنتي ترك مي‌كنند در بسياري از موارد نتوانند اين علائم را تاب بياورند و در نتيجه احساس كنند مجبور به ادامه مصرف هستند.

 

در روش سم زدايي به كمك دارو از داروهايي نظير متادون و بوپرنورفين استفاده مي‌شود و اين داروها جايگزين شيره ترياك مي‌شوند. از آنجايي كه اين داروها گيرنده‌هاي مشابهي در مغز را فعال مي‌كنند و در واقع مواد شبه افيوني هستند سم زدايي به كمك آن‌ها باعث مي‌شود تا افراد علائم ترك را به ميزان بسيار كم‌تري تجربه كنند و بتوانند دوره پرهيز را با موفقيت پشت سر بگذارند.

 

البته توجه به اين نكته بسيار حائز اهميت است كه داروهايي نظير متادون و بوپرنورفين(ب2)  نيز اگر در مقادير محدود و طبق تجويز پزشك مصرف نشوند مي‌توانند به اعتياد جديدي بيانجامند. در نتيجه هرگز به طور سر خود از آن‌ها استفاده نكنيد. هم چنين مصرف اين مواد هم زمان با شيره ترياك مي‌تواند عوارض بسيار خطرناكي نظير تشنج را به همراه داشته باشد كه لازم است در مورد آن هشيار باشيد.

اگر دچار اعتياد به متادون شده ايد تنها كافيه از متخصصان حاذق در اين زمينه كمك دريافت كنيد. 

 

ترك شيره به كمك خدمات روان شناختي

روانشناسان متخصص در حوزه اعتياد معتقدند كه مصرف مواد اغلب بيانگر وجود نوعي مشكل در ساختار سلامت روان است. به عبارت ديگر آن‌ها بر اين باورند كه در بسياري از موارد اعتياد در نتيجه مشكلاتي نظير افسردگي، ناتواني در كنترل ويژگي‌هايي مثل تنوع طلبي و يا عدم برخورداري مهارت‌هاي مقابله‌اي كافي اتفاق مي‌افتد. به همين خاطرروانشناسان سم زدايي را درمان اعتياد نمي‌دانند بلكه آن را آغازي براي ترك پايدار مي‌پندارند.

با اين تفاسير روانشناسان در كنار سم زدايي و دارو درماني جلسات مشاوره و رواندرماني فردي را تدارك مي‌بينند تا در اين جلسات فرد بتوانند ريشه‌هاي درگيري خود با اعتياد را بشناسد و با يادگيري روش سازگاري با آن‌ها بتواند ترك پايداري را تجربه نمايد. براي شروع اين نوع درمان كه سلامت شما را در طولاني مدت تضمين مي كند بر روي ترك اعتياد كليك كنيد.

 

سؤالات متداول

- مراجعه به كمپ براي ترك اعتياد به شيره تا چه حد مؤثر است؟

نتايج درماني حاصل از مراجعه به كمپ‌ها به عوامل مختلفي بستگي دارد كه مهم‌ترين آن كيفيت محيط آن مركز و نوع روش‌هايي است كه در آن به كار مي‌بندند. متأسفانه بسياري از كمپ‌هاي اجباري بدون در نظر گرفتن عوامل رواني مؤثر در اعتياد به روش‌هاي اجباري براي محروم كردن فرد از مواد مي‌پردازند. اين روش در دراز مدت اغلب به شكست منجر مي‌شود و بسياري از افرادي كه به اين مراكز مراجعه مي‌كنند پس از مدتي مجدداً به سمت مصرف مواد سوق پيدا مي‌كنند.

 

- چه عواملي پس از ترك شيره ترياك مي‌توانند فرد را مجدداً به سمت مصرف بكشانند؟

اعتياد به طور كلي نوعي بيماري برگشت پذير است و در مسير درمان بارها و بارها ممكن است فرايند عود و لغزش اتفاق بيافتد. اما آنچه اين مشكل را دوچندان مي‌كند ناديده‌گيري عوامل رواني دخيل در اعتياد و نپرداختن به حل و فصل آن‌هاست. براي مثال كسي كه به دليل فشارهاي روحي و رواني زياد مصرف شيره را شروع كرده، پس از ترك نيز اگر مجدداً در وضعيت دشوار روحي قرار بگيرد  به احتمال زياد به مواد پناه مي‌برد. اما در صورتي كه فرد درمان‌هاي روان شناختي را دريافت كرده باشد ياد مي‌گيرد كه چگونه اين شرايط را مديريت كند و خود را از وسوسه مصرف مواد نجات دهد. 

 

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.