چطوري با خوابيدن كالري سوزانده مي شود؟

براي اينكه زمين سالمي داشته باشيم اول بايد از خودمان شروع كنيم.

چطوري با خوابيدن كالري سوزانده مي شود؟

۶ بازديد

در هنگام خواب بدن انسان به طور طبيعي شروع به كالري سوزي مي كند، اما آيا مي توان كالري هاي سوزانده شده در هنگام خواب را افزايش داد؟

حقايق جالب و مهم درباره كالري سوزي در خواب

بسياري از افراد اصلا خبر ندارند كه هنگام خواب كالري مي سوزانند. اگرچه خواب نسبت به فعاليت هاي روزانه به انرژي كمتري نياز دارد اما باز هم در اين دوره مغز شما فعال است و عملكرد هاي خاصي در بدن انجام مي دهد. تعداد دقيق كالري هاي سوزانده شده هنگام خواب، بستگي به پيچيدگي بدن شما حين خواب، رژيم غذايي، ورزش و ديگر متغير ها دارد.

اگر با مديريت وزن يا سطوح انرژي مشكل داريد، بايد فاكتور هايي كه روي سوخت و ساز تاثير مي گذارند را در نظر بگيريد كه به كنترل وزن و سلامت شما كمك خواهند كرد. لازم است بدانيد كه بدن شما وقتي در خواب هستيد همچنان به سوزاندن كالري ادامه مي دهد دليل آن است كه براي نگه داشتن عملكرد مغز، قلب، ريه ها و ديگر سيستم هاي حياتي نياز به انرژي دارد. اين بخش از تناسب اندام نمناك رازهاي جالبي درمورد كالري سوزي در خواب به شما خواهد گفت.

هنگام خواب چند كالري مي سوزانيد؟

تقريباً همه ما، در هر ساعت 50 كالري هنگام خواب مي سوزانيم؛ البته كه تعداد كالري هاي سوزانده شده حين خواب، بسته به سرعت سوخت و ساز و متابوليسم افراد متفاوت است. اين سرعت سوخت و ساز به انرژي مورد نياز براي عملكردهاي ضروري مثل تنفس، فشار خون، تنظيم دما، رشد و ترميم سلولي برمي گردد. سرعت سوخت و ساز در اكثر افراد تقريباً 80 درصد كل كالري هاي سوزانده شده در يك روز است. مغز هنگام خواب براي توليد انرژي كالري مي سوزاند و 20 درصد كالري هايي كه مصرف مي كنيم، بايد حين استراحت مصرف و سوزانده شود.

خواب زماني است كه بدن ما دوباره ترميم مي شود و خودش را بازسازي مي كند. حين خواب، تنفسمان آرام تر شده و سرعت سوخت و سازمان كاهش پيدا مي كند. به طور ميانگين اكثر افراد 15 درصد كالري كمتري حين خواب در مقايسه با سرعت سوخت و ساز در طول روز مي سوزانند.

كالري سوزي خوابيدن

چه عواملي روي سرعت سوخت و ساز اثر مي گذارد ؟

سرعت سوخت و ساز در بين افراد مختلف، بسته به عوامل مختلفي متفاوت است كه بعضي از آن ها مي تواند دچار تغيير و تحول شود. اين تغييرات بر اساس موارد زير اتفاق مي افتد:

- قد و وزن : هر چقدر كه جثه فرد بزرگتر باشد، كالري بيشتري براي عملكرد بدن نياز دارد.

- فيتنس : ماهيچه و عضله كالري بيشتري نسبت به چربي مي سوزانند بنابراين افرادي كه فيتنس كار مي كنند و به طور مداوم فعال هستند، كالري بيشتري مي سوزانند. حتي در حين استراحت هم كالري سوزي آن ها بيشتر است.

- جنسيت : عموماً مردان سرعت سوخت و ساز بالاتري نسبت به خانم ها دارند و در نتيجه كالري بيشتري هنگام خواب از بدن آن ها سوزانده مي شود.

- سن : كودكان سوخت و ساز بالاتري دارند اما اين سوخت و ساز بعد از بالا رفتن سن كاهش پيدا مي كند.

- رژيم : رژيم غذايي سالم تراكم چربي را در بدن مديريت مي كنند.

- كيفيت خواب : كيفيت ضعيف خواب و خواب ناكافي اثرات منفي براي سوخت و ساز دارد.

- نژاد : بعضي از مطالعات نشان مي دهد كه نزاد سياه پوستان سرعت سوخت و ساز كمتري دارد.

- ژنتيك : ژنتيك روي سرعت سوخت و ساز نيز اثرگذار است.

- هورمون ها و وضعيت هاي دارويي و پزشكي : بارداري، شيردهي، يائسگي، تيروئيد پركار، تيروئيد كم كار و ديگر وضعيت ها همگي در افزايش يا كاهش سرعت سوخت و ساز دخيل هستند. پس اگر بيماري زمينه اي داريد، بهتر است كه آن را برطرف كنيد تا سرعت سوخت و ساز در شما؛ چه در بيداري و چه در خواب تعادل پيدا كند.

 بارداري

آيا مراحل خواب روي تعداد كالري ها اثرگذار هستند ؟

همه مراحل خواب، ميزان مساوي كالري را نمي سوزاند. از آن جايي كه عملكرد هايي مثل تنفس و جريان خون در طول شب ادامه پيدا مي كند، در نتيجه انرژي بدن براي هر كدام متفاوت است. بيشترين انرژي هنگامي است كه ما به خواب عميق مي رويم. در طول اين مرحله از خواب يا همان مرحله REM، ضربان قلب افزايش پيدا كرده و الگو هاي فعاليتي مغز، بسته به ساعت فعاليت در طول روز متفاوت خواهد شد.

افزايش فعاليت مغزي به گلوكز بيشتري نياز دارد و در نتيجه سرعت سوخت و ساز هم بالا مي رود.

در مرحله سوم خواب عميق، ضربان قلب و تنفس و دماي مركزي بدن كمي متعادل مي شود؛ دقيقاً زماني كه هورمون رشد آزاد مي شود. اين مرحله سوم نقش بسيار مهمي در سلامت سيستم ايمني ما ايفا مي كند. اگر مغز به گلوكز كمتري در مرحله 3 خواب نياز داشته باشد، سوخت و ساز به كمترين حالت مي رسد.

مراحل خواب

آيا مي توانيم تعداد كالري هاي سوزانده شده حين خواب را افزايش دهيم ؟

افزايش تعداد كالري هاي سوزانده شده حين خواب نيازمند افزايش سرعت سوخت و ساز هست. راحت ترين راه براي انجام اين كار، خوردن غذاي مناسب، ورزش كافي و خواب مناسب است. از آنجايي كه ما هنگام بيداري كالري بيشتري مي سوزانيم، ممكن است با يك شب نخوابيدن به طور موقت سطح كالري سوزي هم افزايش پيدا كند اما در طولاني مدت، به بيماري كمبود خواب مزمن دچار مي شويم كه قطعاً عاملي براي چاقي خواهد بود. كمبود خواب باعث به هم ريختگي هورمون ها مي شود و ميل ما را به غذاهاي پركالري افزايش مي دهد.

كمبود خواب سطح كورتيزول را بالا مي برد، روي تنظيم گلوكز بدن اثر مي گذارد و باعث افزايش وزن خواهد شد، مقاومت به انسولين و ديابت نوع 2 را نيز افزايش مي دهد. طولاني شدن تايم بيداري ممكن است كالري بيشتري بسوزاند و كالري هاي هنگام خواب را نيز محدود كند و در نتيجه توده عضلاني و ماهيچه اي بدن ما كاهش پيدا مي كند اما چربي سوزي كم مي شود. اگر بتوانيد عادات صحيح خواب را داشته باشيد و يك محيط تاريك و آرام و نسبتاً خنك را براي خوابيدن ايجاد كنيد، قطعاً سوخت ساز شما حين خواب بهبود پيدا مي كند.

خواب و كالري سوزي 

رژيم ، ورزش و خواب

در مطالب قبلي بخش تناسب اندام نمناك خوانديد كه مطالعات نشان مي دهد كه غذا خوردن نزديك موقع خواب، عاملي براي افزايش وزن است؛ البته بايد به نوع غذايي هم كه مي خوريد دقت داشته باشيد. اگر عادت به ميان وعده هاي شبانه و نيمه شب داريد، سعي كنيد كه غذاهاي مضري انتخاب نكنيد و به دنبال غذاي سبك و سالم باشيد.

رژيم غذايي سالم تر كيفيت خواب شما را افزايش مي دهد.

ورزش منظم و رژيم غذايي سالم به تنظيم خواب كمك مي كند و نسبت ماهيچه به چربي را بهبود مي بخشد و سوخت و ساز را افزايش مي دهد.

قبل از خواب، هرگز كافئين مصرف نكنيد؛ اگر چه كافئين عاملي براي افزايش موقتي سوخت و ساز است اما خواب شما را به هم مي ريزد و هرگز استراتژي مناسبي براي كاهش وزن نخواهد بود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.