كارهايي كه براي ارتقاء شخصيت لازم هستند

براي اينكه زمين سالمي داشته باشيم اول بايد از خودمان شروع كنيم.

كارهايي كه براي ارتقاء شخصيت لازم هستند

۷ بازديد

حتما شما هم مثل من چندتايي از اين آدم‌ها را مي‌شناسيد كه نظر همه را به خودشان جلب مي‌كنند! آدم‌هايي كه نمي‌‌توان كاريزمايشان را سنجيد، اما همه با آنها احساس راحتي مي‌كنند و جذب‌شان مي‌شوند.

۱. هرجا كه مي‌توانند مودب باشند، هستند

استفاده از كلماتي مثل «لطفا» و «متشكرم» ممكن است همه جا ضرورتي نداشته باشد اما اگر مي‌خواهيد كاريزماتيك باشيد استفاده از آنها بسيار به نفع‌تان خواهد بود.

۲. قدردان محبت‌هاي كوچك هستند

وقتي كسي به خاطر چيزي از شما تشكر مي‌كند گفتن دوكلمه‌ي «خواهش مي‌كنم» خيلي بيشتر از «حرفشم نزن» (يا مثلا «باشه») اثر دارد. آدم‌هاي دوست‌داشتني از شنيدن تشكر خوشحال مي‌شوند و با كلام به آن پاسخ مي‌دهند.

۳. تعريف‌شان واقعي است

در اينجا «واقعي» كلمه‌ي كليدي است. افراد كاريزماتيك تعريف‌هاي واقعي به زبان مي‌آورند. نه بيهوده تعريف مي‌كنند نه چاپلوس‌اند. اگر كسي شايسته‌ي تعريف باشد از گفتن‌اش دريغ نمي‌كنند.

۴. از ته دل همدردي مي‌كنند

آنها از عباراتي مانند «حتما خيلي احساس غرور كردي» يا «مي‌تونم تصور كنم چقدر عصباني شدي» استفاده مي‌كنند بنابراين هم با احساسات افراد ديگر همراهي مي‌كنند و هم به آنها بها مي‌دهند (بد نيست اين راز را بدانيد كه آدمها دوست دارند ديگران درك‌شان كنند!)

۵. اطلاعات مفيد را با ديگران به اشتراك مي‌گذارند

بعضي‌ها اطلاعات را فقط براي خودشان مي‌خواهند چون فكر مي‌كنند كه اين كار باعث قدرت آنها مي‌شود. چنين آدمي نباشيد. البته توجه كنيد كه: آدم‌هاي واقعا دوست‌داشتني متوجه هستند كه «اطلاعات» با «شايعات» تفاوت دارد.

۶. به ديگران پيشنهاد كمك مي‌دهند

خيلي از ما دلمان مي‌خواهد به جامعه كمك كنيم اما نمي‌دانيم از كجا بايد شروع كرد. كاريزماتيك‌ترين آدم‌ها خيلي ساده در جستجوي فرصتي براي كمك، فقط به اطراف‌شان نگاه مي‌كنند- در خانواده، در جامعه و در هر لحظه از زندگي روزمره (اين كار مي‌تواند در حد باز نگه داشتن در براي كسي باشد كه پشت سر شما دارد وارد مي‌شود).

۷. با اعتماد به نفس به‌جا صحبت مي‌كنند

لاف نمي‌زنند اما در مواجهه با موقعيت‌هاي چالش‌برانگيز- به خصوص چيزهايي كه روي زندگي ديگران اثر دارند- با آرامش، كنجكاوي و اعتماد به نفس به مسئله نزديك مي‌شوند. معمولا مي‌شود جملاتي مانند اين را از زبان‌شان شنيد: «خب، ببينيم چطور بايد اين مشكلو حل كرد»

۸. از اسامي و عناوينِ محترمانه استفاده مي‌كنند

آدم‌هاي كاريزماتيك اسامي ديگران را به خاطر مي‌سپارند و در موقعيت‌هايي كه استفاده از عناوين، افراد را خوشحال مي‌كند آنها را به كار مي‌برند. كسب عناويني مثل «دكتر» يا «سرهنگ» زمان مي‌برد؛ پس چرا از آنها استفاده نكنيم؟

۹. يادشان نمي‌رود كه عضوي از تيم هستند

 

احساس رفاقت مي‌تواند موقعيت‌هاي سخت را قابل تحمل كند. شوخ‌طبعي حتي مي‌تواند باعث لذت‌بخش شدن چنين موقعيت‌هايي بشود. آدم‌هاي خيلي كاريزماتيك در موقعيت‌هاي سخت جملاتي مثل اين به زبان مي‌آورند: «عيب نداره، براي همه‌مون همينطوره» و بعد در كنار بقيه براي رسيدن به اهداف تيم تلاش مي‌كنند.

۱۰. ديگران را به هم معرفي مي‌كنند

مي دانيد بهترين چيزي كه كسي مي‌تواند همزمان به دو نفر بگويد چيست؟ «اجازه بديد … را به شما معرفي كنم.» البته ظاهرا اين روزها همه به دنبال برقراري ارتباط هستيم اما آدم‌هاي كاريزماتيك كساني هستند كه علاوه بر ساختن شبكه‌ي ارتباطي خودشان به ديگران هم كمك مي‌كنند تا با افراد بيشتري آشنا بشوند.

۱۱. نوبت‌شان را فراموش نمي‌كنند

افراد دوست داشتني وقتي كه براي انجام كاري چه مفرح و چه دشوار و ناراحت‌كننده نوبت آنها باشد نمي‌ترسند و قدم پيش مي‌گذارند . به عبارت ديگر، آنها اگرچه از ديگران تعريف مي‌كنند يا بخشنده هستند اما در عين حال يادشان نمي‌رود كه اين دفعه مثلا پرداخت صورتحساب ناهار نوبت آنهاست.

۱۲. به ديگران مي‌گويند كه به آنها اعتماد دارند

فقط سه كلمه :«بهت ايمان دارم». همين كلمات ساده مي‌توانند الهام‌بخش موفقيت باشند. همه‌ي افراد به تصديق شدن نياز دارند. در عين حال اين تصديق باعث ايجاد محبت نسبت به فرد گوينده مي‌شود.

۱۳. به ديگران اجازه مي‌دهند براي خودشان تصميم بگيرند

آدم‌هاي واقعا كاريزماتيك به نظر خود اعتماد دارند اما در عين حال متوجه هستند كه ديگران ممكن است ديدگاه متفاوتي داشته باشند و بايد بتوانند مسير زندگي خودشان را انتخاب كنند. به علاوه، رهبران كاريزماتيك از دادن اختيار و سپس اعتماد به ديگران براي دستيابي به چيزي كه از آنها خواسته شده ترسي ندارند.

۱۴. گوش مي‌دهند و مي‌خواهند بيشتر بدانند

آدم هاي خيلي دوست داشتني شنونده‌هاي فعال و صادقي هستند. مي‌توانيد با آنها درباره نظرات يا ماجراهايتان صحبت كنيد يا از آنها راهنمايي بخواهيد و آنها با پرسيدن سؤال و دادن نشانه‌هاي كلامي نشان مي‌دهند كه در لحظه حاضر و حتي به موضوع علاقه‌مند هستند. زمان براي همه‌ي ما با ارزش‌ترين منبع است اما آنها حاضرند وقت‌شان را در اختيار شما بگذارند.

۱۵. مسئوليت‌پذير هستند

اين آدم‌ها مسئوليت كار يا خطايشان را مي‌پذيرند و كنترل اموري را كه بايد تحت نظارت‌شان باشد به دست مي‌گيرند. بنابراين با عقل جور درمي‌آيد كه بگوييم آدمهاي قابل اعتماد بسيار دوست داشتني‌اند.

۱۶. حمايت‌شان را اعلام مي‌كنند

 

ما آدم‌هايي را كه كنارمان مي‌مانند و كاري مي كنند احساس كنيم ما را حمايت مي‌كنند دوست داريم. در ارتش به اين كار مي‌گويند «هواي ساعت شش همديگه را داشتن» (ساعت شش موقعيت پشت سر فرد است). كسي را به ياد بياوريد كه در موقع نياز از شما حمايت كرده است و به من بگوييد كه در آن لحظه چقدر برايتان دوست داشتني مي‌نمود؟

۱۷. هميشه مي‌پرسند: «چرا كه نه؟»

آدم‌ هاي دوست داشتني اغلب آدم‌هايي روياپرداز، مثبت‌نگر و عمل‌گرا هستند. رابرت اف كندي اين آدم‌ها را به بهترين وجه توصيف كرده است: «بعضي‌ها عادت دارند چيزها را همان‌طور كه هستند نگاه كنند و بپرسند چرا؟ من روياي چيزهايي را مي‌بينم كه هرگز وجود نداشته‌اند و مي‌پرسم چرا كه نه؟»

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.