لاغري بعد از زايمان

براي اينكه زمين سالمي داشته باشيم اول بايد از خودمان شروع كنيم.

لاغري بعد از زايمان

۷ بازديد

لاغري بعد از زايمان براي بسياري از خانم‌ها چالش برانگيز است. مواظبت از نوزاد تازه متولد شده، عادت به زندگي جديد و بهبود بعد از زايمان، استرس آور است. اما بازگشت به وزن سلامت پس از زايمان بسيار اهمت دارد؛ به خصوص اگر بخواهيد بعد زايمان دوباره باردار شويد. خانم‌ها پس از زايمان و به دنيا آوردن نوزاد خود بلافاصله به فكر تناسب اندامشان مي‌افتند. بهتر است بدانيد كه اجبار زنان براي كاهش سريع وزن پس از زايمان صحيح نيست.

 

زنان بايد با رژيم صحيح غذايي و فعاليت‌هاي ورزشي به مرور، وزن خود را كاهش دهند. سه تا شش ماه پس از زايمان زمان لازم است تا مادران بتوانند وزنشان را كم كنند. زنان بايد در دوران بارداري نيز به اين نكته توجه كنند كه متعادل غذا بخورند تا پس از زايمان با مشكل اضافه وزن روبه‌رو نباشند.

انتخاب رژيم غذايي سالم در طول بارداري و مراقبت از كودك و شيردهي پس از زايمان خواه يا‌ ناخواه به حفظ وزن متعادل كمك مي‌كند. متاسفانه اكثر زنان پس از زايمان نمي‌توانند به وزن اوليه­‌ي خود بازگردند. ورزش نيز به تنهايي ضامن بازگشت آنها به وزن اوليه نيست. بهترين راه، انتخاب رژيم غذايي متعادل بعد از زايمان است.  

دلايل اضافه وزن بارداري خانم‌هايي كه وزن طبيعي دارند، بايد در دوران بارداري بين ۱۱ تا ۱۶ كيلوگرم وزن اضافه كنند.

اين افزايش وزن شامل وزن كودك، جفت، مايع آمنيوتيك، بافت پستان، خون بيشتر، بزرگ شدن رحم و ذخيره چربي اضافه است. از چربي‌­هاي اضافي به عنوان ذخيره انرژي براي زايمان و شيردهي استفاده مي‌شود.

افزايش وزن بيش از حد، سبب ذخيره چربي اضافي غيرضروري مي‌شود و اين باور غلطي است كه مردم آن را وزن بچه مي دانند. تقريبا نيمي از خانم‌ها در طول بارداري بيش از وزن توصيه شده، اضافه مي‌كنند. نتيجه اضافه كردن وزن بيش از حد عبارت است از: خطر ابتلا به ديابت و بيماري قلبي خطر مشكلات در بارداري‌هاي بعدي خطر سلامت خانم‌هاي مبتلا به ديابت بارداري دلايل اصلي اضافه وزن در دوران بارداري عبارتند از

:۱- كم خوابي مادر شدن استرس‌آور است.

از ترس اينكه اتفاق بدي براي كودك بيفتد نمي‌خواهيد از او جدا شويد. همين استرس مي‌تواند باعث عدم تعادل هورموني شود كه نتيجه‌ آن افزايش وزن است. علاوه بر اين استرس يكي از عوامل پرخوري است.

  ۲- افسردگي ناراحتي پس از زايمان ممكن است مادران را دچار افسردگي كند. تغييرات ايجاد شده مي‌تواند غير قابل تحمل باشد و منجر به افسردگي شود. اكثر افراد براي درمان افسردگي سراغ پرخوري مي‌­روند.

  ۳- غذا خوردن براي دو نفر معمولا اطرافيان به خانم‌ها در دوران بارداري و حتي پس از آن توصيه مي‌كنند كه بيشتر از هميشه غذا بخورند، چون بايد كودك را هم در نظر بگيرند. متاسفانه مادرها در اين مقدار زياده روي مي‌كنند كه منجر به افزايش وزنشان مي‌شود.

  ۴- زندگي بي تحرك يكجا نشيني طولاني مدت براي شير دادن به كودك، مطالعه و تماشا­ي فيلم به همراه كودك و كاهش تحرك عواملي هستند كه نهايتا منجر به افزايش وزن مي‌شوند.

  ۵- خوردن باقي مانده غذاها بيشتر مادرها باقي مانده غذاي بشقاب كودكان خود را مي‌خورند آن هم فقط به خاطر اسراف نكردن. اين توجيه به نظر كافي است اما نه براي بدنتان

.۶- تيروئيد بعد از به دنيا آمدن نوزاد احتمال اينكه دچار مشكلات تيروئيدي بشويد وجود دارد. در برخي مادران كم كاري تيروئيد مي‌تواند باعث افزايش وزن شود. بنابراين با پزشك صحبت و سطح تيروئيد خود را چك كنيد. تا اينجاي كار متوجه شديم كه چه مواردي باعث افزايش وزن پس از بارداري مي‌شود؛ حالا مي خواهيم مواردي را بررسي كنيم كه به كاهش وزن در اين دوران كمك مي‌كنند.  

براي لاغري بعد از زايمان چه كنيم؟

  ۱- لاغري بعد از زايمان؛ واقع گرا باشيد. بر خلاف آنچه روي مجله‌ها مي‌بينيد و داستان‌هايي كه از سلبريتي‌ها پس از زايمان مي‌شنويد، كاهش وزن پس از اين دوره نياز به زمان دارد. خانم‌ها پس از زايمان تا ۱۲ ماه ۰٫۵ تا ۳ كيلوگرم از وزن اضافي دوره بارداري را حفظ مي‌كنند. ۴ تا ۳۰ درصد خانم‌ها بيش از ۲٫۵ كيلوگرم از وزن دوره بارداري و ۱۴ تا ۲۰ درصد آنها بيش از ۵ كيلوگرم اين وزن را با خود حمل مي‌كنند.

كم كردن اين ميزان وزن بدون ضرر رساندن به نوزاد زمان مي‌برد. مي‌توانيد كارتان را با مقدار كمي ورزش شروع كنيد و اين كار را تا زماني ادامه دهيد كه بدنتان براي ورزش بيشتر آماده است. سعي كنيد حداقل روزانه نيم ساعت پياده روي عادي داشته باشيد. مي‌توانيد در اين پياده روي فرزند خود را هم در كالسكه همراهتان ببريد. سازمان بهداشت جهاني در پژوهشي بر روي ۱۷۴۳ خانم از كشورهاي مختلف به اين نتيجه رسيد كه خانم‌ها متوسط ۴٫۷ كيلوگرم از اين وزن را بين ۲ هفته تا ۲ سال كاهش مي‌دهند. باتوجه به مقدار وزن اضافه شده در طول بارداري واقعيت اين است كه بايد انتظار كاهش ۴٫۵ كيلوگرم را در طول يك تا دو سال داشته باشيد. اگر وزن بيشتري اضافه كرديد ممكن است از دوره پيش از بارداري چند كيلو سنگين‌تر شده باشيد. البته با رژيم غذايي مناسب و ورزش به هر وزني كه دوست داشته باشيد، خواهيد رسيد.

  ۲- لاغري بعد از زايمان؛ از رژيم‌هاي سريع استفاده نكنيد.

رژيم‌هاي سريع معمولا كم كالري هستند و هدفشان كاهش وزن بالا در مدت كوتاه است. بعد از تولد نوزاد بدن براي ترميم و ريكاوري به مواد مغذي سالم نياز دارد تا به سالم ترين حالت خود بازگردد و بتواند به اندازه براي نوزاد شير توليد كند. به جاي مصرف غذاهاي كم خاصيت كه فقط باعث احساس سيري مي‌شوند به دنبال غذاهاي مفيد و مغذي باشيد. سالمون، ساردين، تن، گوشت بدون چربي، مرغ، تخم مرغ، لوبيا، حبوبات، ماست و غلات كامل سرشار از اسيدهاي چرب امگا ۳، كلسيم، پروتئين و فيبر هستند.

اين غذاها را در برنامه‌ي روزانه خود بگنجانيد. رژيم غذايي بسيار كم كالري، مواد مغذي كافي ندارد و شما را با يك احساس خستگي دائم رو‌به‌رو خواهد كرد. اين دقيقا برعكس آن چيزيست كه براي مراقبت از نوزاد به آن نياز داريد؛ چرا كه در حالت عادي مادراني كه فرزندشان تازه متولد شده با مشكل كم خوابي دست و پنجه نرم مي‌كنند.

با فرض اينكه وزنتان در حال حاضر پايدار است، كاهش ۵۰۰ كالري در روز سبب كاهش وزن بي خطر يعني نيم كيلو در هفته مي‌شود. براي مثال خانمي كه در طول روز ۲۰۰۰ كالري دريافت مي‌كند از مقدار غذا ۳۰۰ كالري كم كند و ۲۰۰ كالري هم با ورزش بسوزاند تا در طول روز ۵۰۰ كالري از ۲۰۰۰ كالري كم شود. براي خانم‌هاي شيرده اين مقدار كاهش وزن تاثير منفي در توليد شير يا رشد كودك نخواهد داشت.

براي ادامه اين مقاله اينجا كليك كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.